Штрих-коди: навіщо вони потрібні та галузь їх застосування

Штрих-коди: навіщо вони потрібні та галузь їх застосування

Штрих-код допомагає визначити наскільки товар користується попитом. Так само, з його допомогою сканується пробиває товар на касі і, взагалі, можна дізнатися повну інформацію про продукт. І якщо поглянути в історію появи цього коду, то можна зрозуміти, що завдяки азбуці Морзе, було створено ось таке штрихкодування. Адже в далекому 1949 році аспіранти Берндард Сільвер і Норман Джозеф Вудланд підслухали розмову власника продовольчої компанії, який наполегливо просив декана університету розробити систему, що на автоматичному рівні зчитувала б інформацію про продукт. Підслухавши цю розмову, аспіранти почали створювати таку систему. В основі штрих-коду покладено механізм азбуки Морзе, в якому і зашифрована інформація про товар у зображенні. Але оскільки в ті часи не було гідного обладнання для зчитування інформації, більш масово зчитувати і застосовувати штрих коди почали в 70-х роках вже після того, як був представлений світу лазерний зчитувач.

Зрозуміло, в сьогоднішньому світі вже не здивуєш зчитуванням штрих коду з упаковки жувальної гумки. Однак в 1974 році вперше зчитали штрих код саме з цього продукту.

Штрих-коди бувають різні…

штрих-коди

Зміст:

  1. Що таке штрих-код та їх види.
  2. Принцип роботи і зчитування коду.
  3. Принцип нанесення штрих-коду на товар.
  4. Висновок.
Що таке штрих-код та їх види

Штрих-код - своєрідне маркування у вигляді зображення, яке несе в собі інформацію про продукт, його виробника або покупця. Дана техніка зчитування застосовується в усьому світі.

Безумовно, з періоду, коли тільки розробили перший штрих-код до моменту покупки товару з ним пройшло багато років. І в силу того, що час не стоїть на місці, існує кілька видів і стандартів штрихкодування. Так, наприклад, продуктові, торговельні мережі застосовують лінійні і двомірні штрих-коди:

  • Лінійний штрих код

Такий код має вигляд ліній чорного кольору і проміжків між ними з певними цифрами, в яких розміщена інформація про товар або покупця. За допомогою такого ідентифікування каса зчитує продукт. До лінійних штрих-кодів відносять: UPC / EAN-128; EAN-13; UPC-E; Code39; UPC-A; і т.д..

  • Двомірний штрих-код

Складається з різних символів: точок, ліній, квадратів, прямокутників.

У такий код можна з легкістю зашифрувати набагато більше інформації, ніж в лінійний. Таким чином, в двомірному коді може бути вкладена інформація про товар, посилання на сайт або умови розіграшу і т.д. До двомірних кодів відносять QR-коди, DataMatrix, кольорові штрих коди.

Принцип роботи та зчитування коду

Будь-який штрих-код можна зчитати за допомогою спеціального сканера (їх буває кілька видів).

А зчитується код таким чином: товар, точніше його код, підноситься до зчитувача, зчитувач розпізнає зображення і розшифровує його. У деяких сканерах вбудовані пристрої для розшифровки, а до деяких підключається зовнішнє обладнання. Після вся необхідна інформація потрапляє в касу, спеціальна система шукає товар в базі за його номером і пробиває покупку. У разі неможливості зчитування коду (з-за будь-яких ушкоджень або збоїв в касовій програмі), номер коду вбивається вручну.

Якщо ж необхідно ввести штрих-код з екрану смартфона, застосовуються іміджеві сканери, що працюють за принципом камери: фотографується зображення, потім воно розпізнається програмою. Якщо потрібно зчитати інформацію зі смартфона, то краще використовувати лише іміджеві сканери так як інші можуть засвітити екран, але так і не зчитати необхідну інформацію.

Принцип нанесення штрих-коду на товар

Як правило, для нанесення штрихового коду застосовується декілька технологій. Найбільш відомою і недорогою печаткою на самоклеючихся матеріалах, є листові самоклеючі етикетки або рулонні самоклеючі етикетки.

Також можна нанести код за допомогою лазерного або струменевого принтерів. Штрих-коди, по типу лінійних і 2D, створюються спеціальним обліковими ПЗ або графічними редакторами. А за допомогою копіювального апарату можна надрукувати величезні партії етикеток зі штрих-кодами, однак, нанесення листової етикетки на товар або упаковку - процес досить трудомісткий.

Полегшити маркування можна за допомогою рулонних матеріалів і аплікаторів. Створити нанесення на рулонні етикетки можна за допомогою термотрансферного принтера етикеток. Друк на етикетках в рулонах допоможе надрукувати великі тиражі. Присутній також великий вибір рулонних матеріалів: термо-еко, термо-топ, папір, поліпропілен, металізований поліпропілен, PET бирки і PET петельки, нейлонові стрічки, сатинові стрічки і т.д. Штрих-код на коробки наносять за допомогою ручного аплікатора.

Також штрих-коди іноді наносять за допомогою краплеструменевих принтерів. Краплеструменевий принтер застосовують тоді, коли потрібне маркування на коробки, на різні упаковки, пластикові або металеві труби, на метал, фанеру або пакувальну плівку. Звичайно, при маркуванні краплеструменевим принтером важливо дотримуватися ряду умов: рівна поверхня, швидкість руху по конвеєру повинна бути безперервною та не дуже швидкою. Нанести код можна майже на будь-який матеріал, але зчитуватися буде не з кожного. На плоских та гладких поверхнях або товарах лінійні і 2D маркування наносяться прекрасно.

Якщо потрібний текстовий друк або нанесення штрих-код на плівкові рулонні матеріали, іноді застосовують спеціальні вбудовані термотрансферні принтери. Такі принтери вбудовуються в конвеєрну або пакувальну лінію, спокійно можуть працювати в двох режимах - безперервна подача матеріалу або режим старт-стоп.

Маркування металу

Висновок

Безсумнівно, штрих-код спрощує більшість процесів в світі торгівлі, а саме: ведення та облік товарів; більш ефективне і швидке обслуговування завдяки тому, що товар не потрібно забивати вручну. Також можна отримати знижку або накопичити бали, оскільки на магазинних знижкових картках також присутній штрих-код.

За допомогою штрих-кодів на листівках або плакатах, за допомогою сканування спеціальними програмами, можна докладніше дізнатися про товар, акції і т.д.

Коди підходять не тільки великим торговельним мережам, їх можна застосовувати і в своїй сфері, наприклад, ділитися своїми знаннями або адресою сайту. Але дуже важливо, щоб такого роду маркування було читабельним і його можна було б просто відсканувати. За чіткість подібних маркувань відповідає обладнання, так звані маркиратори. До слова, дуже важливо, щоб обладнання проходило періодичний огляд фахівцями і дотримувалися деякі правила роботи з такою технікою, тоді процес нанесення штрих-кодів буде якісним.

 09.06.2021
 (16 переглядів)